Uitstellen, hoe stop ik ermee?

Ik ben vast niet de enige als ik nu toegeef dat ik nogal de neiging heb om dingen zo lang mogelijk uit te stellen. Het is een eigenschap waar ik niet trots op ben, maar als ik eigenlijk nu écht iets moet gaan doen, zijn er 1001 dingen die plots veel interessanter zijn. Het gebeurt normaal nooit, maar op zo’n moment heb je ineens de onbedwingbare drang je kamer op te ruimen, afwas te doen, een boek te schrijven, een schilderij te maken of internet af te zoeken naar die ene zomerjas die je écht nog nodig hebt.

fokjeritsma-uitstellen-of-aan-de-slagMisschien ben je dan ook wel bekend met het schitterende fenomeen dat soggen heet. Voor de (nog-)niet-studenten of anderen die er gewoon nog nooit van gehoord hadden onder ons: SOG staat voor Studie Ontwijkend Gedrag. Soggen is dus simpelweg, alles doen behalve dat ene wat je nog (voor school) moet doen. Er zijn prachtige woorden voor, maar eigenlijk wil ik er gewoon vanaf. Hoe doe ik dat?

Ik denk dat je vooral je best moet doen duidelijke deadlines te stellen en je daar aan te houden. Het kost discipline, maar soms moet je er dan ook beloningen aan koppelen als extra motivatie. Voorbeelden hiervan zijn: Als je dat belangrijke verslag af hebt mag je eindelijk dat spel doen wat je eigenlijk al de hele dag wilde spelen, of ga je jezelf verwennen door jezelf op te sluiten in de badkamer tot je een babyzacht huidje hebt. Het kan ook veel kleiner. Trakteer jezelf op iets lekkers of plof op de bank om je welverdiende rust te pakken. Misschien kunnen je ouders je helpen je aan je deadlines te houden en als je ze heel lief aankijkt verzinnen zij misschien wel een beloning voor die belangrijke deadlines.

photo-15Begin op tijd zodat je ook pauzes kan nemen en niet gestresst aan één stuk door moet werken (tot diep in de nacht). Maak lijstjes waar duidelijk op staat wat je moet doen, maar splits het ook vooral op in stukjes. Bijvoorbeeld voor een groot verslag: vandaag inleiding schrijven voor het verslag. De week erna pas een stuk van het middendeel (of als je toch lekker bezig bent maak je daar alvast een klein beginnetje aan). Alles zolang je maar niet verdrinkt in de hoeveelheid ‘Ja maar ik moet nog een verslag schrijven van 15 pagina’s!’ Als je te grote stukken tegelijk wil doen zal je eronder bedolven worden. Dus deel het op! Soms heb je meerdere vakken en dan kan je ook wat afwisselen, zit je tenminste niet je hele dag aan die lastige (en stomme) wiskundesommen.

Het zijn misschien wat standaardpuntjes, maar ik denk zelf dat het tweede punt over het opdelen van opdrachten het best werkt voor de grote opdrachten (waar je vaak het snelst de neiging hebt om het maar een beetje uit te schuiven).

Verder is het vaak ook een geval van discipline en ik denk dat het daar bij mij mis gaat. Dus dat zoek ik later nog wel eens uit. Haha.

ondertekening

2 thoughts on “Uitstellen, hoe stop ik ermee?

  1. Uhm, volgens mij vallen to-do-lijstjes maken, in een nieuw schriftje, met kleuren en stickers en tekeningen (want je MOET de boel toch iets opvrolijken) ook onder Soggen 😉

Geef een reactie

