Iets met treinen en aardige mensen

In de week breng ik toch nog aardig wat tijd door in de trein. Ik reis van mijn ouders naar Amsterdam (2,5 uur) naar Den Bosch en weer terug naar Amsterdam of mijn ouders. En meestal vind ik treinreizen heerlijk.

Als ik niks te doen hebt kan je vaak gesprekken van anderen meeluisteren (geef toe, iedereen doet dat. Het gaat gewoon vanzelf) of gewoon lekker uit het raampje of naar mensen kijken. De trein is af en toe net een dierentuin.

800px-Zijkant_trein_met_logo_NS

Soms zit je met heel vervelende, stinkende, asociale of luidruchtige mensen in de trein en soms met mensen die een gezellig praatje met je houden. Deze laatste groep vallen vaak pas op met extreme vertraging, je zit immers allemaal in hetzelfde schuitje… ehh trein.

Laatst zat ik met een mannetje die slecht Nederlands sprak, maar alles met me wilde delen. Hij zat Danoontje te eten en bood mij ook een bakje aan. Omdat ik er eigenlijk best wel trek in had heb ik hem toen aangenomen en begon in mijn tas te rommelen voor een lepel (Ja, die heb ik altijd bij me voor dit soort onverwachte situaties).

Na genoten te hebben van mijn onverwachte toetje vroeg hij me naar de uitspraak van wat woorden in het Nederlands. Een aantal lessen verder begon hij aan een Snickers. Het was vast heel lief bedoeld, maar dit vond ik toch echt een beetje te ver gaan: Hij bood me de andere helft van de Snickers aan! Ach ja, lief mannetje hoor, maar wel een beetje apart. Haha.

ns-excuus

Op het moment dat ik dit schrijf zit ik – toevallig, toevalig – ook in de trein. Ik zat zojuist nog in het heerlijke gezelschap van iemand die ontzettend stonk, maar intussen is hij gelukkig uitgestapt.

Waar ik trouwens wel blij van word: enthousiaste conducteurs. Met oud en nieuw werd van iedereen de kaartjes gecontroleerd onder het vrolijk Nieuwjaar wensen van een blije conducteur. Af en toe vroeg hij mensen waar ze naartoe moesten en als we dan bij hun stop aangekomen waren brulde hij dit, naast de vooraf ingesproken stem, nog even door de speakers.

Ach ja, voor mij is treinen gratis dus ik heb niks te klagen over vertragingen enzovoorts. Al is het dan nog steeds wel behoorlijk hinderlijk wanneer je vertraging hebt terwijl je een afspraak moet halen..

Ik hoop dat NS en Prorail aan hun goede voornemens gaan werken en dat het nieuwe jaar in ieder geval minder vertraging brengt. Happy New Year!

Ondertekening

12 thoughts on “Iets met treinen en aardige mensen

  1. Wat schattig dat mannetje zeg! Erg lief van hem 🙂 Ik trein normaal ook best wel veel (Zeeland-Friesland, ramp!) en vind het ook altijd leuk om gesprekken af te luisteren!

    liefs,
    Femke

  2. I feel you.. Ik moet zelf ook 5 dagen in de week van Breda naar Den haag (school) Ik vind het echt verschrikkelijk!!! Ik heb altijd oortjes in en sluit me het liefst zoveel mogelijk af van iedereen, haha. Het ergste vind ik nog wel die etensgeuren s’ochtends vroeg, juk!
    Leuk blog heb je, ik volg je nu! X

Geef een reactie

